الرئيسية / ارشيف الطليعة / مصنع موبكو : أكبر صفعة سيساوية لقطر الصهيونية

مصنع موبكو : أكبر صفعة سيساوية لقطر الصهيونية

%d9%87%d8%af%d9%8a-%d8%b9%d8%a8%d8%af-%d8%a7%d9%84%d9%84%d9%87-66

بقلم/ هدي عبدالله

عارفين ان #السيسي بإفتتاح #توسعات مصنع #موبكو للأسمدة ضرب أكبر #شلوت في المليان لقطر….!!!!

اللي ماحدش يعرفه إن مصنع #موبكو للأسمدة اللي أفتتحه #السيسي في دمياط يمثل أكبر #ضربة موجعة لإقتصاد قطر… واللي كان نفسها تستحوذ على سوق #الأسمدة في مصر والشرق الأوسط عبر مصنعها “قافكو” للأسمدة…!!!!

علشان كده كل يوم بيشتغل فيه مصنع #موبكو للأسمدة بعد توسعاته يعني يوم إضافي من #الخسائر لمصنع الأسمدة #القطري.. خصوصا ان المنتج المصري يصدر جزء كبير منه للخارج والباقي يسد الإنتاج #المحلي…. !!!!

الجدير بالذكر إن قطر صرفت أموالاً #طائلة لمنع تشغيل المصنع من سنة 2010 لحد النهاردة بشتى #الطرق سواء عن طريق #شحن الأهالي على تشغيل المصنع أو عن طريق #خونة الوطن أمثال ممدوح حمزة … علشان تكلفة الإنتاج فيه #رخيصة وبالتالي منتجاته حتبقي أرخص من المنتج القطري… !!!!

وخلال أزمة 2011 إستغل عصام سلطان وممدوح حمزة #غضب الأهالي تجاه المصنع وقفلوا #طريق ميناء دمياط ورأس البر مسببين للمصنع #خسائر بالملايين ، وكانت الخطة هي #قفل الطريق علشان يتم اغلاق المصنع اللي بينتج أسمدة أرخص بكثير من أسمدة مصنع “قافكو” القطري ، كمان تعرّض المصنع في نفس السنة لحريق كبير وتم اقتحام غرفة التحكم الخاص به وتكسير محتوياتها..!!!!!

وفي 2013 حاول ممدوح حمزة شحن الأهالي مرة تانية، لكنه لم يجد أي تأييد شعبي يمكنه من اعادة #سيناريو 2011 لأن #الشعب بقى #فاهم كل حاجة .. وكان #افتتاح الرئيس لتوسعات مصنع #موبكو يوم #أسود على قطر وقافكو.. !!!!!

 

 

 

 

 

  • كاتبة المقال:

سفيرة السلام

نائب رئيس المؤتمر العالمي للسلام

ورئيس حزب شعب مصر.

المقال يعبر عن رأي الكاتب ولايعبر بالضرورة عن رأي الطليعة نيوز

شاهد أيضاً

وزير التعليم يؤكد أهمية بناء منظومة تعليمية بأسس جديدة

وزير التعليم  يؤكد أهمية بناء منظومة تعليمية بأسس جديدة       كتبت ناريمان حسن …